
Be/ME
vonnis 27 oktober 1994

DE PRESIDENT VAN DE ARRONDISSEMENTSRECHTBANK TE AMSTERDAM, 
RECHTSPREKENDE IN KORT GEDING in de zaak:

rolnummer KG 94/2529Be van:

1. de vennootschap naar vreemd recht PLAYBOY ENTERPRISES 
INC., gevestigd te Chicago, Illinois, Verenigde Staten van 
Amerika, en

2. de besloten vennootschap UITGEVERIJ SPAARNESTAD B.V., 
gevestigd te Haarlem,

e i s e r e s s e n  bij dagvaarding van 3 oktober 1994,
procureur mr P.A.M. Hendrick,

t e g e n :

de vereniging VERENIGING TOT BEVORDERING VAN DE 
EVANGELIEVERKONDIGING VIA RADIO EN TELEVISIE DE EVANGELISCHE 
OMROEP, gevestigd te Hilversum,
g e d a a g d e ,
procureur mr R.S. le Poole.

VERLOOP VAN DE PROCEDURE :

Ter terechtzitting van 11 oktober 1994 hebben Playboy en 
Spaarnestad, verder Playboy c.s., gesteld en gevorderd 
overeenkomstig de in fotokopie aan dit vonnis gehechte 
dagvaarding.
De EO (Evangelische Omroep) heeft verweer gevoerd met conclusie 
tot weigering van de gevraagde voorziening. Tijdens de zitting is 
een video-opname van de thans in het geding zijnde reportage 
vertoond.
Na verder debat hebben partijen stukken, waaronder van weerszijden 
produkties en pleitnotities, overgelegd voor vonniswijzing.



rolnummer KG 94/2529Be -2-

GRONDEN VAN DE BESLISSING :

1. In dit vonnis wordt uitgegaan van de volgende feiten:

a. Playboy is uitgeefster van het maandblad Playboy. Spaarnestad 
is onder een van Playboy verkregen licentie uitgeefster van de 
Nederlandse editie van het blad Playboy.

b. Playboy is rechthebbende op het merk Playboy, dat onder meer 
bij het Benelux Merkenbureau is geregistreerd d.d. 16 december 
1971 onder nummer 80650.

c. Playboy is voorts auteursrechthebbende op de in het blad 
Playboy gepubliceerde foto's en andere werken.

d. Dr. <censor>, een onderzoekster uit de Verenigde Staten, heeft 
ten behoeve van haar onderzoek naar de "Role of Pornography 
and Media Violence in Family Violence, Sexual Abuse and 
Exploitation, and Juvenal Delinquency" alle tijdschriften 
Playboy, Penthouse en Hustler, uitgegeven in de periode 1954 - 
1984, onderzocht. Zij heeft de resultaten van dat onderzoek in 
1986 gepubliceerd.

e. De EO heeft in haar TV-Nieuwsrubriek Tijdsein van 17 september 
1994 een reportage uitgezonden met betrekking tot het 
onderwerp incest en verkrachting, getiteld: "Verkracht door 
mijn vader?" 
In die reportage is onder meer -voor zover hier van belang- 
het volgende tekstgedeelte uitgesproken:

Voice over EO:
De sexindustrie heeft ook belang bij het ontkennen van incesttrauma's. 
Sex met kinderen verkoopt uitstekend en dus moet de indruk blijven 
bestaan dat kindren graag sex met volwassenen willen en dat is niet 
alleen de porno-industrie die dat wil, maar ook de grote blootbladen.



rolnummer KG 94/2529Be -3-
Dr. <censor> (onderzoekster):
"When we studied PLAYBOY and Penthouse and Hustler, the main concern 
being PLAYBOY, that we found thousands of images of children in those 
magazines. Not only did we find thousands of images of children, which 
was surprising, but the majority of those pictures were photoqraphs, 
then  we  had  a  subset  was  cartoons,  the  next  largest  group  were 
cartoons and subsequent to that the last group were illustrations. And 
they  were  largely  sexualized  images  of  children.  Very,  very 
disturbing..."
ondertiteling:
(Toen we de PLAYBOY, de Penthouse en de Hustler doornamen, troffen we 
in die bladen duizenden afbeeldingen van kinderen aan. En niet alleen 
duizenden afbeeldingen. Het grootste deel waren foto's, dan had je de 
cartoons, dat was de tweede groep en dan had je nog de illustraties. 
Grotendeels "sexy" afbeeldingen van kinderen. Heel schokkend...)

Voice over EO:
<censor> heeft  onderzoek  gedaan  naar  de  inhoud  van  Amerikaanse 
blootbladen. Daarin gaat het niet alleen om grote borsten, maar ook om 
kleine kinderen.

Dr. <censor>:
"If the public knew, those magazines would no longer exist. There 
simply would not be any market for them and people would be so irate 
they would be dropped out of the marketplace and that would impact on 
videos and the entire industry. If they knew the fall that lays at the 
feet of PLAYBOY, if they knew the responsibility for incestuous rape 
and for rape and for child abuse across the board that laid at the 
feet of these materials, those materials would in my opinion no longer 
exist..."
ondertiteling:
(Als de mensen dit wisten zouden zulke bladen niet meer bestaan. Er 
zou geen markt meer voor ze zijn. Men zou zo kwaad zijn dat ze  
verboden werden net zoals de hele video-industrie. Als men wist wat 
PLAYBOY in werkelijkheid voor blad is, hoezeer dat verantwoordelijk 
is voor incest en verkrachting en wat daar eigenlijk instaat, zouden 
zulke bladen niet meer bestaan, denk ik.)

Slachtoffer:
"I know we had PLAYBOY in our house. I can remember that, and my dad 
was also into hardcore pornography and that was acceptable. And I 
really believe that as a tool that has been used to bring down ths 
barriers and I think that hai been a tool for incest and ritual abuse. 
I'm not  saying all,  but I'd  say most  of the  women I  talked to, 
pornography was a tool that was used when they were sexually abused."
ondertiteling:
(We hadden PLAYBOY thuis en mijn vader kocht ook harde porno. Dat was 
gewoon. En volgens mij is dat als breekijzer gebruikt om alle normen 
te doorbreken. Dat heeft geleid tot incest en ritueel misbruik. Niet 
bij  alle  maar  bij  veel  vrouwen  die  ik  heb  gesproken  speelde 
pornografie een rol bij hun sexuele misbruik.)

Voice over EO:
In Nederland bestaat de hulpverlening aan slachtoffers van sexueel 
misbruik nu 10 jaar. En hulpverleners gaan, net als in Amerika, vragen 
stellen, wat is waar en niet waar van de verhalen van slachtoffers, 
bestaat het dat iemand zich pas op latere leeftijd herinnert dat ze 
sexueel misbruikt is. Ook in Nederland is de discussie nu op gang 
gekomen.

Tijdens het uitspreken van de hierboven door de zogenaamde 
voice-over uitgesproken tekst zijn drie covers van het blad 
Playboy (van respectievelijk april 1976, oktober 1992 en juni 
1992) in het beeld getoond, alsmede circa drie in Playboy 
gepubliceerde naaktfoto's.

2. Playboy c.s. vorderen in dit geding -zakelijk weergegeven- 
uitzending door de EO van een rectificatie waarvan de tekst nader 
is aangegeven in de dagvaarding, in de eerst-



rolnummer KG 94/2529Be -4-

volgende aflevering van het programma Tijdsein, alsmede plaatsing 
van een rectificatie waarvan de tekst nader is gegeven in de 
dagvaarding in de eerstvolgende editie van het 
opmroepprogrammablad van de EO, een en ander op straffe van een 
dwangsom, voorts betaling van ƒ 100.000,= bij wijze van 
schadevergoeding en een verbod jegens de EO de opname van de in 
het lichaam der dagvaarding omschreven reportage, met inbegrip van 
kopieën daarvan, op enigerlei wijze te gebruiken, op straffe van 
een dwangsom van ƒ 25.000,= voor iedere keer dat de EO in strijd 
met dit verbod handelt.

3. Playboy c.s. stellen daartoe, onder verwijzing naar de feiten, 
het volgende.
Playboy c.s. hebben de EO geen toestemming verleend om gebruik te 
maken van het door hen uitgegeven tijdschrift dan wel van daarin 
opgenomen afbeeldingen. Evenmin is de EO toestemming verleend om 
gebruik te maken van de Playboy toebehorende merken.
De EO heeft in de bedoelde reportage voor Playboy beschuldigende 
en incriminerende tussenteksten gebruikt, waardoor gesuggereerd 
wordt dat op wetenschappelijk gefundeerde wijze is komen vast te 
staan dat Playboy in feite verantwoordelijk is voor incest, 
verkrachting en/of ritueel misbruik. Playboy wordt daarbij op één 
lijn gesteld met pornografische bladen als Hustler en de EO doet 
het voorkomen alsof Playboy zich op een of andere wijze schuldig 
zou maken aan kinderpornografie. De EO handelt daarmee 
onrechtmatig jegens Playboy c.s. Playboy c.s. menen dat Playboy 
door de EO ten onrechte op onnodig grievende en schadelijke wijze 
in het nieuws is gebracht, temeer nu aan de geuite beschuldigingen 
een voor het kijkerspubliek serieus te nemen karakter is gegeven 
door deze in een actualiteitenrubriek te doen, mede in aanmerking 
nemende de verdere inhoud en inrichting van deze, door de EO 
verzorgde reportage, aldus Playboy c.s.
Voorts stellen Playboy c.s. dat de uitzending van deze reportage 
jegens hen onrechtmatig is omdat de zorgvuldig-



rolnummer KG 94/2529Be -5-

heid meebrengt dat de EO een afweging had behoren te maken, 
waarbij alle relevante omstandigheden hadden moeten worden 
betrokken, waaronder de ernst van de door de uitzending te 
veroorzaken nadelen voor Playboy, welke de EO ervan hadden moeten 
weerhouden de reportage, althans voor zover het tijdschrift 
Playboy daarin is betrokken, uit te zenden. Temeer nu de EO het 
beginsel van hoor en wederhoor niet heeft toegepast.
Door de handelwijze van de EO hebben Playboy c.s. aanzienlijke 
schade geleden, aldus Playboy c.s.

4. De EO heeft de vordering van Playboy c.s. gemotiveerd 
weersproken, waarbij zij heeft aangevoerd dat de reportage 
uitsluitend betrekking had op Amerikaanse blootbladen, zodat de 
vordering van Spaarnestad reeds op die grond dient te worden 
geweigerd.

5. Dit verweer kan niet slagen.
Uit de video-opname valt onvoldoende op te maken dat de reportage 
uitsluitend betrekking heeft op Amerikaanse blootbladen. Voldoende 
aannemelijk is dat de Nederlandse versie van Playboy nadeel kan 
ondervinden van mogelijke negatieve mededelingen over de 
Amerikaanse versie van dat blad.

6. Voorts voert de EO aan dat in de 20 minuten durende reportage 
slechts zeer zijdelings en kort (1½ minuut) aandacht is besteed 
aan blootbladen zoals Playboy. De EO betwist voorts Playboy op één 
lijn te hebben gesteld met pornografische tijdschriften. In de 
uitzending heeft de EO uitsluitend gesproken over "Amerikaanse 
blootbladen". Evenmin heeft de geïnterviewde, <censor>, de 
kwalificatie pornografisch gebruikt.
De door <censor> geuite beweringen kunnen, als mededelingen van de 
geïnterviewde, niet aan de EO worden toegeschreven, zo meent de 
EO.



rolnummer KG 94/2529Be -6-

Bovendien zijn de journalisten die de reportage tot stand hebben 
gebracht zorgvuldig te werk gegaan. Zo heeft de in Nederland 
werkzame journaliste <censor> uitvoerig geinterviewd en daarnaast 
het rapport van <censor> bestudeerd. Verder heeft die journaliste 
kennis genomen van een aantal voorbeelden van afbeeldingen van 
kinderen in Playboy, Penthouse en Hustler. De journaliste had geen 
enkele reden om te twijfelen aan de juistheid van de door <censor> 
in het interview gedane mededelingen, aldus de EO.

7. Uitgangspunt is dat het in beginsel aan een ieder is toegestaan 
zijn mening kenbaar te maken en dat het de pers is toegestaan die 
te publiceren.
De thans gevraagde rectificatie, inhoudende dat naar Ons oordeel 
op grond van het getoonde en gebruikte materiaal voor de stelling 
dat in het tijdschrift Playboy schokkende afbeeldingen van 
kinderen zouden staan en dat er een rechtstreeks verband zou zijn 
tussen het uitgeven van het tijdschrift Playboy en vormen van 
sexueel geweld als incest en verkrachting iedere grond ontbreekt, 
kan niet worden toegewezen, voor zover het gaat om een weergave 
van de mening van <censor>.
<censor> mag die opvatting huldigen, zoals het anderen is 
toegestaan het daarmee oneens te zijn.
De EO mag publiceren dat <censor> die mening is toegedaan en ook 
waarom zij dat is.

8. Met de door de EO in de bewuste televisie-uitzending 
toegevoegde "voice-over", waarbij de omslagen van een aantal 
uitgaven van Playboy worden getoond, wordt gesteld dat in de grote 
blootbladen (onder meer Playboy) de indruk wordt gewekt dat 
kinderen graag sex met volwassenen willen, omdat sex met kinderen 
uitstekend verkoopt.

9. Daargelaten of bedoelde stelling die door de kijker mogelijk 
als de mening van de EO zal zijn ervaren, juist is -deze vraag is 
hier niet aan de orde- kan, gelet op de door



rolnummer KG 94/2529Be -7-

de EO uiteengezette werkwijze van de betreffende journaliste en de 
niet bestreden feitelijke bevindingen van dr. Reisman, niet worden 
geoordeeld dat dit standpunt -als het al het standpunt van de EO 
zelf is- uitsluitend met de kennelijke bedoeling om Playboy te 
schaden is gepubliceerd, dan wel dat dit standpunt zo kennelijk 
ongefundeerd, dan wel op zo onzorgvuldige wijze tot stand is 
gekomen gekomen dat dit zou moeten worden gerectificeerd.
Dat nog daargelaten dat Playboy c.s., zelf uitgevers, over ruime 
toegang tot de media beschikken om bedoelde door hun onjuist 
geachte mening te bestrijden.

10. Dat de EO Playboy c.s. niet voor de uitzending om een 
weerwoord heeft gevraagd, en niet heeft meegedeeld dat het 
onderzoek van <censor> betrekking heeft op tijdschriften 
verschenen in de periode 1954 - 1984 maakt dit niet anders, nu 
evident is uit de reeds in de Verenigde Staten gevoerde discussie 
over het onderzoek van <censor> dat Playboy het niet eens is met 
de conclusies van haar onderzoek. Wel had het de EO uit een 
oogpunt van journalistieke objectiviteit gesierd indien zij had 
vermeld dat het onderzoek van <censor> uit voormelde periode stamt 
en in de Verenigde Staten op zijn minst omstreden is.

11. De EO betwist voorts onder verwijzing naar artikel 16a 
Auteurswet dat zij door uitzending van haar reportage inbreuk 
heeft gemaakt op het auteursrecht van Playboy.

12. Dit verweer kan niet slagen.
Weliswaar is sprake van korte opnamen van de foto's en de covers 
van Playboy, doch niet geoordeeld kan worden dat het vertonen van 
die afbeeldingen noodzakelijk was voor het behoorlijk weergeven 
van een actuele gebeurtenis welke het onderwerp was van de 
reportage. Dit geldt temeer nu kan worden getwijfeld aan de 
actualiteit van het onderzoeksmateriaal waarop het onderwerp is 
gebaseerd, aangezien het onderzoek van <censor> zich uitstrekte 
over de periode



rolnummer KG 94/2529Be -8-

1954 - 1984 en het onderzoek met de daarin vermelde conclusies 
reeds in 1986 in werd gepubliceerd.
Derhalve is de inbreuk door de EO op het auteursrecht van Playboy 
c.s. voorshands voldoende aannemelijk geworden. Het door Playboy 
c.s. gevorderde verbod de opname van de reportage in de toekomst 
verder te gebruiken, is derhalve toewijsbaar als na te melden.
Playboy c.s. hebben echter de door hen gestelde schade niet nader 
gespecificeerd dan door te stellen dat zij wellicht advertentie-
inkomsten zullen derven door de wijze waarop de EO Playboy in haar 
reportage heeft gepresenteerd. Een voorschot op grond van mogelijk 
geleden schade dient dan ook als te onzeker en te ongespecificeerd 
van de hand te worden gewezen.

13. Aangezien het verbod tot verdere publicatie reeds toewijsbaar 
is op grond van de geconstateerde inbreuk van het auteursrecht, 
behoeft de beoordeling of sprake is van merkinbreuk geen 
bespreking meer.

14. Nu partijen over en weer deels in het ongelijk zijn gesteld 
worden de proceskosten gecompenseerd als na te melden.

B E S L I S S I N G :

1. Verbiedt de EO de opname van de in het lichaam van de 
dagvaarding omschreven reportage, voor zover daarin foto's 
en/of andere werken, waarvan Playboy auteursrechthebbende is, 
worden getoond, op enigerlei wijze te gebruiken, op straffe 
van een dwangsom van ƒ 25.000,= voor iedere keer dat de EO in 
strijd met deze veroordeling handelt.

2. Verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad.
3. Compenseert de proceskosten aldus, dat iedere partij de eigen 

kosten draagt.



rolnummer KG 94/2529Be -9-

4. Wijst het meer of anders gevorderde af.

Gewezen door de vice-president mr U.W. Bentinck als fungerend 
president der Arrondissementsrechtbank te Amsterdam, en 
uitgesproken ter openbare terechtzitting van donderdag 
27 oktober 1994 in tegenwoordigheid van de griffier.

Coll.:


