JAR-video-banner-small JAR-5-book-banner-small Stop-Kinsey-banner-small

Reference | Posted: June 4, 2011

Dutch Press Coverage of Playboy vs EO

View PDF version

Original Dutch language press coverage of legal proceedings by Playboy against the Dutch public broadcasting association, the EO.

Table of Contents

Trouw, October 28, 1994: EO hoeft beweringen over Playboy niet te rectificeren

AD, October 28, 1994: Playboy verliest geding tegen EO

Het Parool, October 28, 1994: EO hoeft niet te rectificeren

NRC, October 28, 1994: EO versus Playboy

ANP, October 27, 1994: EO hoeft uitlatingen over Playboy niet te rectificeren

ANP, October 11, 1994: "Playboy drukt wel degelijk kinderfoto's en -cartoons af"

Trouw, September 28, 1994: Playboy eist rectificatie EO

Het Parool, September 28, 1994: Kort geding tegen EO

Het Parool, September 27, 1994: Playboy eist rectificatie EO

NRC, September 27, 1994: Playboy dreigt EO met een kort geding

ANP, September 27, 1994: Playboy zet kort geding tegen EO door

ANP, September 26, 1994: Playboy eist rectificatie van EO over incest



Trouw, October 28, 1994: EO hoeft beweringen over Playboy niet te rectificeren

LENGTH: 307 words

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - De Evangelische Omroep hoeft de uitlatingen van een Amerikaanse onderzoekster over het verband tussen het blad Playboy en misbruik van kinderen niet te rectificeren. Dat bepaalde de rechtbank in Amsterdam gisteren in het kort geding dat het blad tegen de omroep had aangespannen.

De onderzoekster Judith Reisman deed de uitspraken in de actualiteitenrubriek Tijdsein van 17 september. Zij beweerde in bladen als Playboy, Penthouse en Hustler duizenden afbeeldingen van kinderen te hebben aangetroffen en zei dat die bladen daarmee verantwoordelijk zijn voor seksueel geweld tegenover kinderen, zoals incest en verkrachting.

Volgens hoofdredacteur Jan Heemskerk van Playboy sloegen die beschuldigingen nergens op en had de EO hem op z'n minst om commentaar moeten vragen.

De rechter vindt echter dat de omroep niets te verwijten valt. Iedereen mag zijn mening kenbaar maken en de pers mag die publiceren, aldus het vonnis.

Dat de EO verzuimde Playboy om een reactie te vragen is volgens de rechtbank geen ramp. Wel had het de omroep gesierd als was vermeld dat het onderzoek gedateerd is en dat de onderzoekster in eigen land op z'n minst omstreden is.

De EO mag bij eventuele heruitzending geen gebruik maken van illustraties uit Playboy. Dat zou strijdig zijn met het auteursrecht. Een schadevergoeding, zoals Playboy had geeist, wees de rechter echter af.

De EO is 'zeer tevreden' over de uitspraak.

Hoofdredacteur Heemskerk van Playboy is 'buitengewoon teleurgesteld en heel boos'. Hij overweegt in hoger beroep te gaan. "Want het is toch werkelijk ongelooflijk dat je zomaar mag zeggen dat er duizenden foto's van kinderen in het tijdschrift staan. Dat is feitelijk onjuist.'

Omroep ; Tijdschriften ; Media ; Pers ; Zedendelicten ; Recht ; Criminaliteit ; Delicten

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

LOAD-DATE: May 9, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.


Algemeen Dagblad, October 28, 1994: Playboy verliest geding tegen EO

BYLINE: VAN ONZE MEDIAREDACTIE

SECTION: Pg. 26

LENGTH: 135 words

Hilversum - Het blad Playboy heeft een kort geding tegen de EO verloren. De omroep heeft een Tijdsein-reportage over de invloed van Amerikaanse blootbladen niet te rectificeren. Ook de 100.000 gulden die Playboy als voorschot geleden schade eiste hoeft niet te worden betaald.

De president van de Amsterdamse rechtbank vond dat de schade niet bewezen was en het bedrag niet genoeg was gespecificeerd.

Aanleiding tot het kort geding was de uitzending van 17 september waarin een Amerikaanse onderzoekster verband legde tussen publikaties in Playboy en incest of verkrachting. De rechter oordeelde dat het de EO vrij staat een dergelijke mening te publiceren en dat de omroep zich deze mening niet eigen had gemaakt met de opzet om Playboy te schaden.

Tijdschriften ; Pers ; Omroep ; Media

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

ORGANIZATION: Eo

LOAD-DATE: May 7, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.


Het Parool, October 28, 1994: EO hoeft niet te rectificeren

SECTION: MEDIA; Pg. 23

LENGTH: 336 words

De Evangelische Omroep (EO) hoeft de uitlatingen van een Amerikaanse onderzoekster over het verband tussen het blad Playboy en seksueel geweld als incest en verkrachting, niet te rectificeren. Dat bepaalde de rechtbank in Amsterdam gisteren in het kort geding dat het blad tegen de omroep had aangespannen.

De onderzoekster deed de uitspraken in het televisieprogramma Tijdsein dat de EO op 17 september uitzond. In het vonnis gaat de rechter volledig voorbij aan de uitlatingen van de onderzoekster. De omroep mag bij eventuele heruitzending geen gebruik maken van illustraties van Playboy. Dat zou strijdig zijn met het auteursrecht van het blad. Een schadevergoeding, zoals Playboy had geeist, wees hij af.

Een woordvoerder van de EO is 'zeer tevreden' over de uitspraak. J. Heemskerk, hoofdredacteur van Playboy is 'buitengewoon teleurgesteld en heel boos'. Hij overweegt in hoger beroep te gaan. 'Het is toch werkelijk ongelooflijk dat je zomaar mag zeggen dat er duizenden foto's van kinderen in het tijdschrift staan. Dat is feitelijk onjuist.'

Namens het tijdschrift eiste de advocaat rectificatie van de gedane uitspraken, een schadevergoeding van 100.000 gulden en een verbod op het opnieuw uitzenden van de reportage.

De rechter vindt nu dat de EO niets te verwijten valt. Iedereen mag zijn eigen mening kenbaar maken en de pers mag die publiceren, aldus het vonnis. Dat de omroeporganisatie verzuimde het blad om een reactie te vragen is volgens de rechtbank geen ramp. Wel had het de omroep gesierd als was vermeld dat het onderzoek gedateerd is en dat de onderzoekster in eigen land op z'n minst omstreden is.

De omroep hoeft geen schadevergoeding te betalen aan het mannenblad omdat de geleden schade 'te onzeker en ongespecificeerd is'.

De raadsman van Playboy zei tijdens de zitting dat adverteerders naar aanleiding van de televisie-uitzending mogelijk zouden afhaken. Ook lezers zouden het blad links kunnen laten liggen. ANP

VERKRACHTINGEN; EO; PLAYBOY

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

LOAD-DATE: May 9, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 Het Parool


NRC Handelsblad, October 28, 1994: EO versus Playboy

SECTION: Binnenland; Pg. 7

LENGTH: 74 words

AMSTERDAM, 28 OKT. De Evangelische Omroep (EO) hoeft de uitlatingen van een Amerikaans onderzoekster over het verband tussen het blad Playboy en seksueel geweld als incest en verkrachting, niet te rectificeren. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam gisteren bepaald in het kort geding dat het blad tegen de omroep had aangespannen. De rechter vindt dat de EO niets te verwijten valt.

Zedendelicten ; Recht ; Criminaliteit ; Delicten

LOAD-DATE: May 8, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.


Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), October 27, 1994: EO hoeft uitlatingen over Playboy niet te rectificeren

Jongenelen Mater

SECTION: BINNENLAND

LENGTH: 600 words

DATELINE: AMSTERDAM (ANP)

De Evangelische Omroep (EO) hoeft de uitlatingen van een Amerikaans onderzoekster over het verband tussen het blad Playboy en seksueel geweld als incest en verkrachting, niet te rectificeren. Dat bepaalde de rechtbank in Amsterdam donderdag in het kort geding dat het blad tegen de omroep had aangespannen.

De onderzoekster deed de uitspraken in het televisieprogramma Tijdsein dat de EO op 17 september uitzond. In het vonnis gaat de rechter volledig voorbij aan de uitlatingen van de onderzoekster. De omroep mag bij eventuele heruitzending geen gebruik maken van illustraties van Playboy. Dat zou strijdig zijn met het auteursrecht van het blad. Een schadevergoeding, zoals Playboy had geeist, wees hij af.

Een woordvoerder van de EO is "zeer tevreden" over de uitspraak. J. Heemskerk, hoofdredacteur van Playboy is "buitengewoon teleurgesteld en heel boos." Hij overweegt in hoger beroep te gaan. "Want het is toch werkelijk ongelooflijk dat je zomaar mag zeggen dat er duizenden foto's van kinderen in het tijdschrift staan. Dat is feitelijk onjuist."

Namens het tijdschrift eiste de advocaat rectificatie van de gedane uitspraken, een schadevergoeding van 100.000 gulden en een verbod op het opnieuw uitzenden van de reportage.

De rechter vindt nu dat de EO niets te verwijten valt. Iedereen mag zijn eigen mening kenbaar maken en de pers mag die publiceren, aldus het vonnis. Dat de omroeporganisatie verzuimde het blad om een reactie te vragen is volgens de rechtbank geen ramp. Wel had het de omroep gesierd als was vermeld dat het onderzoek gedateerd is en dat de onderzoekster in eigen land op z'n minst omstreden is.

De EO mag bij eventuele heruitzending de foto's uit de Playboy niet meer vertonen. De omroep hoeft geen schadevergoeding te betalen aan het mannenblad omdat de geleden schade te onzeker en ongespecificeerd is. De raadsman van Playboy zei tijdens de zitting dat adverteerders naar aanleiding van de televisie-uitzending mogelijk zouden afhaken. Ook lezers zouden het blad links kunnen laten liggen.

ORGANIZATION: EO PLAYBOY

COUNTRY: Nederland

SUBJECT: AMSTERDAM; RECHTBANK; KOTRGEDING; BURGELIJK RECHT; RECHTSPRAAK; CMROEP

LOAD-DATE: June 27, 1995

LANGUAGE: Dutch / Nederlands

PUB-TYPE: News Wire

Copyright 1994 Stichting Algemeen Nederlands Persbureau


Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), October 11, 1994: "Playboy drukt wel degelijk kinderfoto's en -cartoons af"

Jongenelen

SECTION: BINNENLAND

LENGTH: 560 words

DATELINE: AMSTERDAM (ANP)

Playboy drukt wel degelijk foto's en cartoons af van kinderen en minderjarigen. Het klinkt even tegenstrijdig als Donald Duck en pornografie, aldus mr. R. Le Poole raadsman van de Evangelische Omroep (EO). Maar helaas is het waar.

Le Poole zei dit dinsdag bij de rechtbank in Amsterdam tijdens het kort geding, dat Playboy tegen de omroep had aangespannen. De Nederlandse versie van het mannenblootblad wil dat de EO zich distantieert van een aantal uitspraken uit de televisieuitzending van de actualiteitenrubriek Tijdsein.

In dat bewuste programma, uitgezonden op 17 september, zat een 20 minuten durend onderwerp over incesttrauma's in de VS. Daarbij kwam een Amerikaanse onderzoekster aan het woord die verband legde tussen mannenbladen als Playboy en incest en verkrachting.

Die uitspraak gaat Playboy veel te ver, zo betoogde mr. P Hendrick, namens het maandblad. Hij vindt dat de omroep de beschuldigingen moet rectificeren. Ook eist hij een voorschot van honderdduizend gulden voor de geleden schade. De hoogte van de schade valt niet echt aan te geven. Maar adverteerders zouden naar aanleiding van de uitzending hun contract met Playboy kunnen beeindigen; de lezer zou het blad bij de kiosk kunnen laten liggen.

Tijdens het kort geding trachtte vice-president mr. U. Bentinckvan van de rechtbank te bemiddelen in het conflict. Maar zijn poging strandde. De EO weigert te herroepen dat in het blad foto's van kinderen voorkomen. "Dat is gewoon waar", meent Le Poole. Ook wil de omroep de uitspraak van de Amerikaanse onderzoekster over de vermeende relatie tussen de blootfoto's en incest en verkrachtingen niet rectificeren. Het is niet de EO die dat zegt, maar de deskundige, zo betoogde de raadsman. Het is een mening, die de zendgemachtigde nooit heeft overgenomen. De EO kan het volgens Le Poole dus ook niet rechtzetten.

Bentinck doet op 27 oktober uitspraak.

ORGANIZATION: EO PLAYBOY

COUNTRY: Nederland

SUBJECT: AMSTERDAM; PLAYBOY; KORTGEDING; BURGELIJK RECHT; SEXUELE ETHIEK; PERS; CMROEP

LOAD-DATE: June 27, 1995

LANGUAGE: Dutch / Nederlands

PUB-TYPE: News Wire

Copyright 1994 Stichting Algemeen Nederlands Persbureau


Trouw, September 28, 1994: Playboy eist rectificatie EO Tijdsein legde verband tussen blootbladen en seksueel geweld

LENGTH: 453 words

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - Playboy spant een kort geding aan tegen de actualiteitenrubriek Tijdsein van de EO. Het blad eist van de omroep een rectificatie van de bewering dat er in Playboy "niet alleen grote borsten, maar ook kleine kinderen' figureren en dat het blad daarmee mede verantwoordelijk is voor seksueel geweld zoals incest en verkrachting.

In Tijdsein van zaterdag 17 september werd de Amerikaanse Judith Reisman opgevoerd die een onderzoek deed naar het verband tussen 'blootbladen' en incest. Zij beweerde in het programma in bladen als Playboy, Penthouse en Hustler duizenden afbeeldingen van kinderen te hebben aangetroffen en legde een verband met incest en verkrachting.

Volgens hoofdredacteur Jan Heemskerk staan er zowel in de Amerikaanse als de Nederlandse Playboy nooit afbeeldingen van kinderen. De beweringen van Reisman vallen volgens hem in de categorie leugens en laster "die we niet over onze kant kunnen laten gaan'.

Hij verwijt de EO met name het journalistieke principe van hoor en wederhoor niet toegepast te hebben. "Als er zulke zware beschuldigingen worden geuit, hoor je de tegenpartij aan het woord te laten. Bovendien is de Playboy vrij verkrijgbaar en had de redactie van Tijdsein, daarin bladerend, zelf tot de conclusie kunnen komen dat die beschuldigingen nergens op slaan', aldus Heemskerk.

Programmadirecteur Andries Knevel van de EO had de advocaat van Playboy uitstel gevraagd tot morgenmiddag om de zaak te bestuderen, maar die tijd werd hem niet gegund. "Het enige wat ik nu wil zeggen is dat je een rapport van 2 000 pagina's niet zomaar naast je neerlegt. Bovendien is het volgens mij niet gebruikelijk om de boodschapper te veroordelen in plaats van degene die de feiten naar buiten brengt. Verder heeft Tijdsein de opvattingen van Reisman niet overgenomen. De Nederlandse commentaarstem deed niets anders dan haar betoog samenvatten', zegt Knevel.

"Ik weet niet of Knevel zich journalist noemt, maar iedere journalist weet dat je als krant, tijdschrift en actualiteitenrubriek verantwoordelijk bent voor hetgeen je schrijft of uitzendt. Zeker als je geen hoor en wederhoor toepast kun je aangepakt worden. Daar is voldoende jurisprudentie over', reageert Heemskerk.

Volgens hem heeft navraag in de VS geleerd dat het resultaat van het onderzoek van Reisman destijds door een officiele incest-commissie als volstrekt onwetenschappelijk naar de prullebak is verwezen.

Playboy wil dat de rectificatie zonder verder commentaar in Tijdsein wordt getoond en voorgelezen en ook in het EO-programmablad Visie wordt afgedrukt.

Televisie ; Omroep ; Tijdschriften ; Media ; Pers ; Zedendelicten ; Recht ; Criminaliteit ; Delicten

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

LOAD-DATE: May 9, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.


Het Parool, September 28, 1994: Kort geding tegen EO

SECTION: MEDIA; Pg. 31

LENGTH: 90 words

Playboy zet het kort geding tegen de EO door. Het mannenmaandblad wil dat de actualiteitenrubriek Tijdsein het bericht rectificeert dat in Playboy 'niet alleen grote borsten, maar ook kleine kinderen' figureren.

Het blad zou daardoor mede verantwoordelijk zijn voor seksueel geweld als incest en verkrachting. Playboy had de EO gisteren tot drie uur 's middags de tijd gegeven die bewering te rectificeren. De omroep vroeg extra uitstel voor nader beraad, maar daar wilde Playboy niets van weten.

TIJDSEIN; PLAYBOY; EO

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

LOAD-DATE: May 9, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 Het Parool


Het Parool, September 27, 1994: Playboy eist rectificatie EO

SECTION: MEDIA; Pg. 19

LENGTH: 207 words

Het maandblad Playboy eist van de EO-actualiteitenrubriek Tijdsein rectificatie van de bewering, gedaan in de uitzending van 17 september, dat in het blad 'niet alleen grote borsten maar ook kleine kinderen' voorkomen en dat het daardoor verantwoordelijk is voor seksueel geweld zoals incest en verkrachting.

Heeft de EO die rectificatie niet voor drie uur vandaag toegezegd, dan volgt een kort geding. Volgens Playboy-hoofdredacteur Jan Heemskerk staat in zijn blad nooit de afbeelding van een kind. Hij noemt de beweringen 'leugens en laster'.

Andries Knevel, EO programma-directeur, zei vanmorgen dat de EO nog geen brief van Playboy had ontvangen. 'Bij wat ik zeg houd ik dus een slag om de arm. Wij hebben in Tijdsein een Amerikaanse mevrouw aan het woord gelaten, Judith Reisman, die een groot onderzoek heeft gedaan naar Amerikaanse sexbladen. Je kunt in zo'n geval niet de boodschapper straffen. In het commentaar hebben wij niets anders gedaan dan de woorden van mevrouw Reisman samenvatten. Dat is iets anders dan die beweringen zelf doen. Ik neem aan dat Playboy in Amerika al langer bekend is met de opvattingen van Reisman. Ik zou tegen meneer Heemskerk zeggen: wend u tot Amerika.'

EO; TIJDSEIN; PLAYBOY

STATE: Nederland ; Europa ; West Europa

PERSON: Knevel, Andries; Reisman, Judith

LOAD-DATE: May 9, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 Het Parool


NRC Handelsblad, September 27, 1994: Playboy dreigt EO met een kort geding

SECTION: Binnenland; Pg. 3

LENGTH: 142 words

DEN HAAG, 27 SEPT. Playboy eist van de EO-actualiteitenrubriek Tijdsein rectificatie van de bewering dat er in het blad 'niet alleen grote borsten, maar ook kleine kinderen' figureren en dat het daarmee mede verantwoordelijk is voor seksueel geweld zoals incest en verkrachting. Heeft de EO voor vandaag 15.00 uur geen rectificatie toegezegd, dan spannen Playboy Enterprises in Chicago en de uitgever van Playboy een kort geding aan. In Tijdsein werd iemand opgevoerd die een onderzoek deed naar het verband tussen seksbladen en incest. Zij beweerde in het programma in bladen als Playboy, Penthouse en Hustler duizenden afbeeldingen van kinderen te hebben aangetroffen. De EO had vanochtend nog geen bericht van Playboy ontvangen. Een woordvoerder zegt dat de omroep niet zal rectificeren.

Zedendelicten ; Recht ; Criminaliteit ; Delicten

ORGANIZATION: Playboy Enterprises

LOAD-DATE: May 8, 2003

LANGUAGE: DUTCH

© 1994 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.


Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), September 27, 1994: Playboy zet kort geding tegen EO door

Jongenelen

SECTION: BINNENLAND

LENGTH: 253 words

DATELINE: AMSTERDAM (ANP)

Playboy zet het kort geding tegen de Evangelische Omroep (EO) door. Het mannenmaandblad wil dat de actualiteitenrubriek Tijdsein het bericht rectificeert dat in Playboy "niet alleen grote borsten, maar ook kleine kinderen" figureren. Het blad zou daardoor mede verantwoordelijk zijn voor seksueel geweld als incest en verkrachting.

Playboy had de EO dinsdag tot drie uur 's middags de tijd gegeven die beweging te rectificeren. De omroep vroeg extra uitstel voor nader beraad, maar daar wilde Playboy niets van weten. "De zaak is zo duidelijk dat uitstel me niet nodig lijkt", stelt J. Heemskerk, hoofdredacteur van de Nederlandse Playboy. Dinsdag was nog geen zittingsdatum bekend.

ORGANIZATION: PLAYBOY EO

COUNTRY: Nederland

SUBJECT: AMSTERDAM; PLAYBOY; EO; PERS; CMROEP; BURGELIJK RECHT

LOAD-DATE: June 27, 1995

LANGUAGE: Dutch / Nederlands

PUB-TYPE: News Wire

Copyright 1994 Stichting Algemeen Nederlands Persbureau


Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), September 26, 1994: Playboy eist rectificatie van EO over incest

P.Brader

SECTION: BINNENLAND

LENGTH: 533 words

DATELINE: DEN HAAG (ANP)

Playboy eist van de EO-actualiteitenrubriek Tijdsein rectificatie van de bewering dat er in het blad "niet alleen grote borsten maar ook kleine kinderen" figureren en dat het daarmee mede verantwoordelijk is voor seksueel geweld zoals incest en verkrachting. Heeft de EO voor dinsdag 15.00 uur geen rectificatie toegezegd, dan spannen Playboy Enterprises in Chicago en de Spaarnestad, de uitgever van de Nederlandse Playboy, een kort geding aan.

De beweringen zullen moeten worden gerectificeerd in de eerstvolgende uitzending van Tijdsein, aldus hoofdredacteur J. Heemskerk van de Nederlandse Playboy maandag. In Tijdsein van 17 september werd de Amerikaanse Judith Reisman opgevoerd die een onderzoek deed naar het verband tussen seksbladen en incest. Zij beweerde in het programma in bladen als Playboy, Penthouse en Hustler duizenden afbeeldingen van kinderen te hebben aangetroffen en legde het verband met incest en verkrachting. De Nederlandse commentaarstem bij het onderwerp suggereerde hetzelfde.

Heemskerk zegt dat zowel de Amerikaanse als de Nederlandse Playboy juist zeer secuur zijn als het gaat om het plaatsen van afbeeldingen met kinderen. "Er staat nooit een afbeelding van een kind in het blad", aldus de hoofdredacteur. De beweringen zijn verzonnen leugens en laster die we niet over onze kant kunnen laten gaan, voegt hij eraan toe.

Reisman deed in het Reagan-tijdperk met overheidsgeld een onderzoek naar het verband tussen seksbladen en incest. Navraag in de VS heeft Heemskerk geleerd dat het resultaat van het onderzoek destijds door een officiele incest-commissie als volstrekt onwetenschappelijk naar de prullebak is verwezen.

Bij de EO was maandagavond nog niets van de eis tot rectificatie bekend.

ORGANIZATION: PLAYBOY EO

COUNTRY: Nederland

SUBJECT: DENHAAG; PLAYBOY; TIJDSEIN; PERS; BURGELIJK RECHT; CMROEP

LOAD-DATE: June 27, 1995

LANGUAGE: Dutch / Nederlands

PUB-TYPE: News Wire

Copyright 1994 Stichting Algemeen Nederlands Persbureau


(links open new windows)

Source:
National library of the Netherlands
Retrieved: November 7, 2010

Click here to view a raw machine translation of this page into English, by Google Translate.

About Dutch Press (Wikipedia; English):
Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) - Dutch national news agency
Het Parool - newspaper
Trouw - newspaper
Algemeen Dagblad (AD) - newspaper
NRC Handelsblad (NRC) - newspaper